- Back to Home »
- Berhikmah Dalam Menerima Kritikan
Posted by : alifmimra
Selasa, 4 Disember 2012
Kritikan adalah suatu perkara yang tidak asing di dalam dunia
kepimpinan. Dalam menghadapi kritikan ianya memerlukan kekebalan dari sudut
fizikal dan mental menghadapi arus tekanan tersebut. Persoalannya di sini, bagaimanakah cara bagi seorang pemimpin dalam mengatur
emosi dalam menghadapi kritikan.
Susur
galur perjalanan Nabi Muhammad S.A.W telah menceritakan peristiwa yang sama
dengan situasi tersebut. Intipatinya, bagaimana Nabi Muhammad S.A.W menerima
kritikan dengan cara berhikmah tanpa mengguriskan hati-hati umatnya ketika itu.
Suatu
peristiwa setelah umat Islam pulang daripada Perang Hunain. Dengan kemenangan
Islam ketika itu, maka harta rampasan perang begitu banyak. Harta-harta
tersebut diagihkan kepada kaum Quraisy yang mana ketika itu baru sahaja memeluk
agama Islam. Tika mana tindakan tersebut dilakukan Rasulullah, lalu berita
tersebut tersebar ke telinga kaum Ansar. Mereka merasa tidak berpuas hati
dengan tindakan Rasulullah S.A.W.
Kritikan
demi kritikan dilakukan oleh pemuda kaum Ansar ketika itu sehingga ada yang
mengkritik Rasulullah S.A.W dengan kritikan yang pedih seolah-olah tidak
mempercayai keadilan yang dilakukan oleh Rasulullah. Maka berkata salah seorang
pemuda Ansar:
يَغْفِرُ اللَّهُ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعْطِي قُرَيْشًا وَيَتْرُكُنَا، وَسُيُوفُنَا تَقْطُرُ مِنْ دِمَائِهِمْ) )
يَغْفِرُ اللَّهُ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعْطِي قُرَيْشًا وَيَتْرُكُنَا، وَسُيُوفُنَا تَقْطُرُ مِنْ دِمَائِهِمْ) )
"Semoga
Allah mengampuni Rasulullah S.A.W. Beliau memberi (harta rampasan) orang-orang
Quraisy dan tidak memberi kami, padahal pedang-pedang kami masih menitiskan
darah mereka..”
Kritikan
yang diberikan ketika itu sangat pedih, seakan-akan kaum Ansar mahu
mengungkit-ungkit akan usaha mereka dalam menegakkan Islam ketika itu.
Rasulullah tidak menggunakan tindakan yang ekstrim dalam menghadapi kritikan
tersebut. Dengan kata-kata Nabi S.A.W yang berhikmah sudah cukup untuk menjawab
kembali kritikan yang dilakukan oleh umatnya. Sabda Rasulullah S.A.W:
( فإني أعطي رجالا حديثي
عهد بكفر أتألفهم أفلا ترضون أن يذهب الناس بالأموال وترجعون إلى رحالكم برسول الله
فوالله لما
تنقلبون به خير مما ينقلبون به)
"Sesungguhnya aku memberikan unta kepada
orang-orang yang belum lama meninggalkan kekafiran, kerana aku ingin
melembutkan hati mereka. Tidakkah kalian rela jika orang-orang (Quraisy yang
baru masuk Islam itu) pulang dengan membawa harta, kalian pulang dengan membawa
Nabi S.A.W ke rumah-rumah kalian? Demi Allah, kalian pulang membawa hal yang
lebih baik dari apa yang mereka bawa pulang."
Dengan
serta merta, air mata mereka mengalir kerana menangis mendengar kata-kata Nabi
Muhammad S.A.W itu. Itulah kelebihan yang ada pada utusan Allah yang membawa cahaya
kepada manusia sekalian alam.
Resolusi:
Dengan sejarah yang telah diungkapkan ketika zaman Rasulullah, maka mampulah kita sebagai pemimpin Islam mencontohi sifat serta cara yang dilakukan oleh baginda dalam menghadapi kritikan. Kepimpinan Islam perlu kental dalam menghadapi segala tekanan. Moga dengan kisah ini sedikit sebanyak memberi pengajaran kepada kita.
Resolusi:
Dengan sejarah yang telah diungkapkan ketika zaman Rasulullah, maka mampulah kita sebagai pemimpin Islam mencontohi sifat serta cara yang dilakukan oleh baginda dalam menghadapi kritikan. Kepimpinan Islam perlu kental dalam menghadapi segala tekanan. Moga dengan kisah ini sedikit sebanyak memberi pengajaran kepada kita.
Sekian.
"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak"
"Aslih Nafsak, Wad'u Ghairak"
Amar Arif Bin Ahmad Po’aad
Mahasiswa Jurusan Syariah Islamiah Tahun 1
Universiti Al-Azhar, Kaherah
Mahasiswa Jurusan Syariah Islamiah Tahun 1
Universiti Al-Azhar, Kaherah
Sumber rujukan: Kitab Sohih Muslim karangan Imam Muslim ( hadith yang ke
1059 dalam Kitab Zakat )